Elektronik Yolcu Bilet Sistemi Projesi (EYBİS)

TCDD‘nin yolcu profili, Yüksek Hızlı Tren’lerin servise başlaması ve bilişim teknolojilerini daha aktif kullanan bireylerin artış göstermesiyle değişmiştir. Teknolojiyi daha etkin kullanan bir yolcu profili oluşmaya başlamıştır. Akıllı telefonların yaygınlaşması sonucu mobil kanallar da hizmet portföyüne katılmıştır. 4 Bu gelişmelerin sonucunda TCDD hizmet kalitesini arttırmak ve hizmetlere ulaşılabilirliği sağlamak amacıyla HAVELSAN ile birlikte EYBİS projesini başlatmıştır. Sistem 23 Ocak 2014 içerisinde hayata geçirilmiştir. EYBİS, günümüz mobil teknolojilerinin kullanılarak modern ihtiyaçlara cevap verecek bir alt yapıda tasarlanmış olup, TCDD’nin 2013-2023 vizyonuna temel oluşturacak bir projedir. EYBİS projesi sayesinde yolcuların hızlı ve sorunsuz bir seyahatin ilk adımı olan kolay bilet alma ve rezervasyon yapmasına olanak sağlamak, verilen hizmetin kalitesini arttırmak, E-bilete geçerek gereksiz biletleme, kontrol maliyetlerini ve zaman kaybını en aza indirmek hedefler arasındadır.

Proje farklı satış kanallarından ve yüksek hızlı tren işletme mantığına uygun, esnek tarifelerle, TCDD Kurumsal Kaynak Yönetim Sistemine entegre biçimde çalışacak bir satış sistemidir. Sistem; internet, acente, gişe, el terminali, mobil uygulama, kiosk(trenmatik) ve çağrı merkezi satış kanallarını kapsamaktadır. EYBİS sayesinde TCDD personeli kendi iş akışlarını planlayabilecek, yolcular ise kendileri ile ilgili alanları yönetebileceklerdir. EYBİS’in bu işlemlere olanak sağlayabilmesi için bilet satışı ile ilgili yapılan tüm iş ve eylemler analiz edilerek “yönetilebilir ve müdahale edilebilir” modüllere ayrılmıştır. Bu modüllere kullanıcılar yetkileri dahilinde müdahale edebileceklerdir. EYBİS projesi kapsamında dünyadaki diğer tren bileti satış sistemlerinden farklı olarak bir “promosyon modülü” tasarlanmıştır. Bu promosyon modülü, sistem yöneticileri tarafından kolaylıkla kullanılabilecektir.

Satış anında ise yolcunun bilet aldığı satış kanalına, niteliğine, seyahatinin parkuruna, önceki alışverişine, biletlerin adedine ve tutarına bağlı olarak yolcuya teklifler sistem tarafından sunulabilmektedir. Yolcu kendisine en uygun bileti kolaylıkla alabilecektir. EYBİS’te mobil satış kanalları da işletim sistemi fark etmeksizin desteklenmektedir. Mobil satış kanalları “kullanıcı dostu “ekranlarla müşterilerin ihtiyacına hızlı, kaliteli ve güvenli bir şekilde cevap verebilecektir. EYBİS ile, yolcular yer seçimi yaparken inter aktif vagon içi oturma planını kullanabileceği gibi, sistem otomatik yer ataması da yapabilecektir.

Cep telefonlarına gönderilen SMS ile iade, değişiklik işlemleri ile 5 trenlere kabul ve kontroller hızlıca yapılacaktır. Bilet bilgileri sistemde elektronik olarak tutulmakla birlikte, kontroller ve tren üstü işlemler “QR barkod“ üzerinden yapılmaktaadır. Gişe satışlarındaki yoğunluğu azaltmak için mobil kanalların dışında “Trenmatik”ler de aktif olarak devreye alınacaktır. Böylece gişe önündeki yığılmaların önüne geçilerek, zaman kayıpları da azaltılmış olacaktır. TCDD kuruluşundan beri engelli dostu bir kurum olmuştur. Bu amaçla EYBİS’te engelli yolculara hizmet verebilecek şekilde ara yüzler tasarlandığı gibi, engelli yolcuların online olarak dolduracağı bir form sayesinde varış istasyonlarında yardımcı görevliler tarafından karşılanabileceklerdir. Böylelikle, EYBİS ile engelli yolcuların kaliteli bir şekilde seyahat etmelerine katkı sağlanmış olacaktır. EYBİS tren üzerinde verilen hizmetlerin de kalitesini arttırmayı hedeflemektedir. Tren üzerinde kontroller ve işlemler son teknoloji ürünleri el terminalleri vasıtası ile kolay ve çabuk hale getirilmiştir.

Fotoğraflar